Vill du lyckas med storytelling? Läs det här.

January 15, 2020 inom ämnet Blogginlägg

Vi har precis gett oss in i ett nytt decennium och det finns många saker som vi bör lämna i det gamla och förlegade 10-talet. En sådan sak är att kommunicera med fakta, på fakta, på fakta. Varför? Tänker du kanske och svaret är enkelt – för att det inte funkar.

I den digitala världen letar vi med ljus och lykta efter innehåll, produkter och tjänster som kan hjälpa oss att lösa våra problem. Samtidigt vill vi bli underhållna och då räcker det inte att kommunicera med fakta.
Så för att verkligen lyckas med kommunikationen, låt oss gå in i det nya decenniet med vetskapen om att storytelling aldrig varit viktigare än nu.

Här kommer 4 effektiva tips på hur du lägger grunden för lyckad storytelling.

Steg 1: Hitta din hjälte

Precis som i alla bra filmer, böcker och andra historier finns det en huvudkaraktär som publiken har empati för. Och din story är inget undantag. Huvudkaraktären behöver inte nödvändigtvis vara i form av en person men det bör finnas ett tydligt huvudbudskap som dina potentiella kunder känner igen.

Vem eller vad spelar huvudkaraktären – hjälten – i din story?

Steg två: Identifiera din fiende

Utöver en hjälte behöver du dessutom en fiende. Detta är nödvändigt för att din story ska bli intressant. När det handlar om storytelling för dig och ditt företag kan det vara en god idé att identifiera en utmaning eller ett problem som du vet att dina kunder upplever och omvandla detta till fienden. På så sätt blir det lättare för din publik att känna empati för hjälten och samtidigt bli nyfiken på om hur fienden ska besegras.

Vad är problemet och vem är din fiende?

Steg tre: Gör dig redo för strid

I en dålig historia råkar hjälten ut för en fiende. I en bra historia råkar hjälten ut för fienden och agerar för att bekämpa henne. Med andra ord behöver din story innehålla en hjälte och en fiende – som strider.

Vilken strid engagerar din publik?


Steg fyra: Den dramaturgiska kurvan

Vi kan kalla det för den dramaturgiska kurvan, den röda tråden, eller den avgörande uppbyggnaden för att din story ska gå hem hos publiken. Utan den är ditt berättande inte mycket värt, oavsett om du har identifierat både en hjälte och fiende och därefter satt de i strid. Såhär kan du tänka för att bygga upp din story (du känner garanterat igen uppbyggnaden från alla filmer du sett och alla böcker du läst).

Inledning: Inled din berättelse genom att skildra hur hjältens liv såg ut innan fienden dök upp.
Striden: Presentera fienden och låt striden med hjälten börja.
Upplösning och avslut: Precis när hjälten verkar ha förlorat lägger hon in en sista stöt och ordningen i hjältens liv återställs.

Vilken story kan du berätta för att din publik ska komma ihåg dig?



Så nu när dina potentiella kunder beger sig ut i den digitala världen för att hitta lösningar på sina problem – se till att vara där de är! Skippa faktabaserade, långtråkiga texter och våga berätta din unika story.
Det kommer öka engagemanget hos dina potentiella kunder, väcka nyfikenhet kring ditt varumärke och dessutom ge mervärde för dina befintliga kunder. Lycka till!

Låter det krångligt?

Vi hjälper dig gärna!

Vill du få fler bra tips?

image
January 15, 2020
Vill du lyckas med storytelling? Läs det här.
Läs mer
image
January 8, 2020
11 saker du borde kunna om SEO
Läs mer
image
December 17, 2019
6 insikter från världens största content marketing-konferens
Läs mer
image
December 12, 2019
Så lyckas du med din contentstrategi!
Läs mer