Content marketing: Statistik att ha koll på

November 28, 2019 inom ämnet Blogginlägg

Ingen har kunnat undgå vilken raketutveckling content marketing har haft de senaste åren. Men hur ser det egentligen ut när vi tittar på siffrorna svart på vitt?

Generationen som har växt upp med mobiltelefoner och internet som en självklarhet intar nu platser som både konsument och marknadsförare. Och det märks. Det är en kritisk skara som inte vill att reklam ska vara för ”säljig” och de få annonser som tar sig igenom deras Adblock-plugin märks knappt. Detta i kombination med samtliga generationers välkomnande av digital utveckling har gjort att reklamlandskapet har förändrats, och preferenserna likaså. Konsumenter vill inte längre bli sålda saker. De vill få mycket information i olika format för att kunna göra sin egen väl pålästa bedömning.

Kundernas siffror

71 procent av mottagarna säger att de reagerar negativt på reklam som känns för säljande, berättar Economist Group’s rapport ”Missing the Mark”

40 procent av mottagarna vill att e-postutskick från företag ska vara mindre ”reklamiga”, rapporterar Adobes Consumer Email Survey.

84 procent av konsumenter (födda mellan 1982 och 2000) litar inte på traditionella annonser och 86 procent har en annonsblockerare installerad, enligt en studie från McCarthy Group.

11,4 artiklar eller inlägg läses innan den genomsnittliga personen gör sitt slutgiltiga inköpsbeslut, enligt Forrester.

86 procent alla av som ska handla på nätet söker oberoende av varumärke, enligt en undersökning som gjorts av Group M.

75 procent av konsumenterna förväntar sig en likvärdig upplevelse var än de möter ditt företag: på webbplatsen, i sociala medier, i mobilen, eller i verkligheten, rapporterar Mforza.

84 procent av kunderna förväntar sig att varumärken skapar olika typer av bra innehåll, enligt en varumärkesstudie gjord av Havas Group.

Företagens siffror

95 procent av alla B2B-köpare anser att innehåll är en avgörande faktor när du ska välja ett företag och dess erbjudanden, enligt DemandGen.

81 procent av alla marknadsförare tycker att en varumärkessäker miljö för reklam är en hög prioritet. 71 procent sa att det är svårt att uppnå, meddelar Trusted Media Brands.

30 procent av CMO’s (cheif marketing officer) har bojkottat eller minskat utgifterna i kanaler som inte kan garantera varumärkessäkerhet, berättar Teads.

32 procent av marknadsförare säger att visuella bilder är den viktigaste formen av innehåll för deras företag, enligt Social Media Examiner.

75 procent av köparna i en B2B affär tycker att innehållet på de potentiella leverantörernas sidor hade en ”signifikant betydelse” när de gjorde sina val. Dessutom uppgav 89 procent att den vinnande leverantören ”tillhandahöll innehåll som gjorde det lättare att visa avkastning och/eller bygga en affär.”, enligt en undersökning gjord av DemandGen.

Innehållsmarknadsföring får tre gånger så många leads som betald sökannonsering, enligt Content Marketing Institute. USA är världens största marknad för content marketing, värd över 100 miljarder kronor. Enligt PQ Medias årliga Global Content Marketing Forecast kommer digital innehållsmarknadsföring vara den största reklamplattformen 2021 och vara värd strax under 200 miljarder kronor.
Statistiken ovan är samlad från en mängd olika undersökningar som alla pekar åt samma håll – content marketing är värt att satsa på.  

Vill du veta mer?

Nyfiken på hur vi kan hjälpa dig? Kontakta vår byråchef Agnes så kör vi igång!

Vill du ha fler tips?

image
December 12, 2019
Så lyckas du med din contentstrategi!
Läs mer
image
December 6, 2019
Så hanterar din hjärna olika typer av content marketing
Läs mer
image
December 5, 2019
Konvertera mera! Så lyckas du med din CTA – Del 2
Läs mer
image
December 4, 2019
Konvertera mera! Så lyckas du med din CTA – Del 1
Läs mer