Content

Så hanterar din hjärna olika typer av innehåll

24 juni 2021

Vet du vilken typ av content som är mest effektiv? Skapar du innehåll med fokus på vad dina kunder efterfrågar? Och vilken typ av innehåll är det egentligen som fungerar bäst?

I detta inlägget kommer vi fokusera på fyra välanvända typer av innehåll och styrkorna i respektive format. Med Mainpaths infograf som grund tittar vi även närmare på vad som händer i hjärnan när vi exponeras för dessa.

Textinnehåll

Textinnehåll inkluderar allt från blogginlägg till e-böcker, whitepappers, hemsideinnehåll och casestudier. Texter får vår hjärna att välkomna nya perspektiv och lättare förstå avsändarens synvinkel. Det är samma delar i din hjärna som aktiveras när du läser något som när du ser något i verkligheten. Därför skapas bestående bilder och minnen i vår hjärna på ett liknande sätt både när vi läser och ser.

Textinnehåll är fantastiskt när du vill:
– Hjälpa din målgrupp hitta information om en produkt eller tjänst
– Visa upp dina expertisområden och värderingar
– Dela med dig av kundhistorier (testimonials)

Grafiskt innehåll

Infografer, bildspel och vissa e-böcker är några typer av innehåll som faller under denna kategori. Att se något visuellt hjälper oss att komma ihåg och förstå innehåll mycket snabbare än när det enbart är text vi exponeras för. Bilder lagras i ditt långtidsminne och tar enbart en tiondelssekund för oss att uppfatta. 50 procent av vår hjärna är uppbyggd för att optimalt kunna analysera och processera visuell information. Det är just därför det enbart tar 250 millisekunder att uppfatta en symbol och förstå innebörden av den.

Grafiskt innehåll är bäst när du vill:
– Presentera komplexa idéer och data
– Skapa uppmärksamhet och intresse för ditt varumärke
– Skapa oförglömligt innehåll
– Förstärka och leverera ett övertygande argument

Interaktivt innehåll

Här skapar vi en förutsättning för användaren att kunna vara delaktig genom att kombinera visuellt innehåll med berättelser. Frågesporter (quiz) och interaktiva infografer är två exempel på interaktivt innehåll. Kombinationen av bilder, berättelser och delaktighet aktiverar många delar av hjärnan och gör dina användare mer engagerade i dig och ditt varumärke. Interaktivt innehåll är väldigt delarvänligt på sociala medier och quizresultat är den mest delade typen av media på Facebook.

Interaktivt innehåll är bäst när du vill:
– Att innehållet ska delas på sociala plattformar
– Engagera mottagaren på en personlig nivå
– Skapa en upplevelse som är minnesvärd

Videoinnehåll

Videoinnehåll och framförallt online-video blir mer och mer populärt och innefattar traditionella reklamfilmer, vloggar, onlinekurser, instruktionsvideos och webinar. Videoinnehåll är både den största och den snabbast växande innehållsformen. Inte så förvånande när vi tittar på siffrorna – hjärnan processerar nämligen video 60 000 gånger snabbare än text. Videoinnehåll kan även skapa ett emotionellt band med tittaren genom en blandning av intonation, pitch, rörelse och kroppsspråk. 

Videoinnehåll är bäst när du vill:
– Dela personliga historier om ditt företag och märke
– Skapa en känslomässig koppling mellan ditt varumärke och tittaren
– Visa hur man gör något (How-to-videos eller DIY-videos)

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att det är smart att välja innehållsformat utifrån vilket budskap du vill förmedla och vilket resultat du vill uppnå. För att nå bra resultat bör din contentplan vara en mix av de ovan nämnda formaten.

Har du svårt att veta var du ska börja? Inga problem – kontakta oss så hjälper vi dig vidare med nästa steg.

Erika Persson Bartat

Content Manager

erika@engageagency.se

+46 72-325 40 72