Vill du skriva bättre rubriker?

November 25, 2019 inom ämnet Blogginlägg

Det är du inte ensam om! Och faktum är att det är mycket viktigare än många tror. Bara 2 av 10 klickar vidare efter att ha läst en rubrik. Nedan kan du läsa 7 effektiva tips på hur du får fler att klicka på just din rubrik.

1. Håll det enkelt och relevant

Gör det inte mer komplicerat än vad det behöver vara. Svåra ord och poetiska utsvävningar är inget som platsar i en rubrik. Läsare är ständigt på språng och vill snabbt veta om innehållet är värt deras tid eller inte. Berätta vad ditt innehåll handlar om, rakt upp och ner. Ja, det låter kanske lite tråkigt – men det är effektivt.

2. Använd dig av sökord

När du skriver för webben är det viktigt att tänka på att dina läsare måste kunna hitta dig. I en tidning slåss du om uppmärksamheten med ett gäng andra artiklar men på internet slåss du mot otroligt mycket mer innehåll. Googla ämnet du har skrivit om och se vilka sökalternativ som kommer upp. Uppmärksamma vilka fraser det söks på inom ditt valda ämne och spana in vilka rubriker de högst rankade sökresultaten har. Ta inspiration från båda delar och se till att få med minst ett relevant sökord i rubriken.

3. Tala till människors behov och känslor

Människor är inte så rationella som vi själva vill tro. Det är dina känslor som avgör de flesta besluten du tar, speciellt de spontana. Den högra hjärnhalvan har hand om kreativitet, fantasi och känslor. Det är den sidan som får oss att känna längtan, begär och åtrå. Den vänstra sidan av hjärnan är den logiska och är av naturen mer kritisk.
Så för att få en person att klicka sig vidare och läsa din text eller köpa det du vill sälja så är det den vänstra sidan du vill kittla. Låt din rubrik väcka känslor hos läsaren genom att väcka hopp, längtan, begär eller i vissa fall oro. Att känna obehag är i många fall bättre än att inte känna något alls.

4. Fokusera på din målgrupp

Högst sannolikt läses din text av en ensam person och inte genom högläsning i grupp. Tilltala därför dina läsare som du. Att ha en tydlig bild av vem som är din målgrupp är inte bara viktigt i framtagandet av innehållet utan även när rubriken ska sättas på plats. När du är tydlig med vem du har skrivit texten för är det större sannolikhet att de känner sig träffade, nyfikna och läser vidare.

Om vi tittar tillbaka på den första punkten på denna lista så är enkelhet ett vinnande koncept när det gäller rubriker. Men det finns ett undantag. Om din målgrupp är experter på ämnet behöver du inte ”dumma ner det”. Håll samma nivå på innehåll och rubrik för att attrahera de personer som kommer få ut mest av din text. De är mest benägna att återkomma för mer.

5. Experimentera

Våga göra din rubrik lite rolig, provocerande eller fyndig. Detta tips är inte för alla genrer av innehåll. Men där det finns möjlighet är det väl värt att experimentera och testa sig fram. Ett annat sätt att veta vilken typ av rubrik som attraherar din publik mest är genom att testa. Välj en rubrik och dela sedan inlägget med några olika rubriker på sociala plattformar och se vilket alternativ som fungerar bäst. Använd sedan den bäst presterande rubriken på ditt innehåll.

6. De åtta varianterna

I boken The Copywriter’s Handbook slog Robert W. Bly fast att det finns åtta utgångssätt för att skriva en bra rubrik. Boken som är skriven 1990 är inte speciellt aktuell i dagens digitala landskap, men vissa av de tips som listas nedan är tidlösa. Joakim Arhammar har gjort ett så bra jobb med att sammanfatta och ge exempel på punkterna att hans ord är värda att återanvändas.

1. Direkt
Rakt till kärnan, pang på rödbetan, inga krusiduller och så vidare.
Exempel: “De 8 bästa sätten att skriva rubriker”

2. Indirekt
Utnyttja läsarens nyfikenhet.
“Skrivknepen som får dina besökare att klicka”

3. Nyhet
Nyheter triggar ofta.
“Nya rön om hur de bästa rubrikerna skrivs”

4. Så gör du
Att lova handfast kunskap är bra.
“Så skriver du de bästa rubriktexterna”

5. Fråga
Se bara till att det är en fråga målgruppen vill ha svar på (och att du kan svara på den, eller åtminstone resonera intressant kring den).
“Finns det genvägar till att skriva bättre rubriker?”

6. Befallande
Många dras till auktoriteter, speciellt om de vill hjälpa till.
“Lär dig skriva bättre rubriker och bli läst”

7. Anledning
Min personliga favorit, eftersom den presenterar innehåll på ett lättkonsumerat sätt. Men det är även klicksajternas favorit, som de kanske håller på att dränera.
“8 anledningar till att rubriken är din texts viktigaste del”

8. Testimonial
Validera din text genom att låta rubriken låna någon annans trovärdighet.
“Vad kul att man verkligen kan få till så bra rubriker med alla åtta knepen”

8. Använd det du har lärt dig

Det är lätt att hamna i gamla vanor och det är alltid lite obekvämt att testa något nytt. Men övning ger färdighet. Nästa gång du ska skriva en rubrik tänk på de åtta tillvägagångssätten ovan och gå genom hela listan. Redan där har du åtta rubrikalternativ, välj den du tycker är bäst och ge den lite finputs. Det går alltid att byta rubrik om den du har valt inte presterar så bra som du har önskat.

En bra rubrik är…

  • Tydlig och konkret
  • Informativ och sammanfattande
  • Innehåller gärna ett verb
  • Är max 40-60 tecken
  • Väcker intresse

Blir det inte bra när du skriver?

Kontakta oss idag så hjälper vi dig.

Läs fler inlägg här:

image
December 12, 2019
Så lyckas du med din contentstrategi!
Läs mer
image
December 6, 2019
Så hanterar din hjärna olika typer av content marketing
Läs mer
image
December 5, 2019
Konvertera mera! Så lyckas du med din CTA – Del 2
Läs mer
image
December 4, 2019
Konvertera mera! Så lyckas du med din CTA – Del 1
Läs mer