Därför är marknadsföring nu viktigare än någonsin

March 24, 2020 inom ämnet Blogginlägg

Vi står inför stora förändringar med ovisshet som skapar oro och stress. Företag tvingas vidta drastiska åtgärder för att strypa kostnader och hålla sig flytande framöver. Samtidigt är det nu viktigare än någonsin att våga synas trots att vi befinner oss i en samhällskris.

Så hur ska man tänka kring marknadsföring och content under kommande månader? 

Din målgrupp är mer mottaglig

Just nu är vi svältfödda på inspirerande feel-good content. Den som lyckas nå ut med ett genomtänkt budskap har mycket att vinna, det sticker ut bland allt elände. Dessutom till en konsument som nu är mer mottaglig än någonsin. När vi människor oroar oss för ekonomi, hälsa och arbete behövs varumärken som vågar nå ut och finnas där i krisen. 

Var oasen i kaoset

Situationen vi befinner oss i är eländig. Det drabbar oss alla på så många plan. Vart vi än tittar ser vi siffror om dödsfall, ökad smittspridning och börser som rasar. Våga vara dina mottagares oas – dit hen vänder sig för feel-good content. Låt dig inspireras av de här företagen, som kört sina (icke corona-relaterade) kampanjer trots krisen: 

Lyko, Svenska downföreningen, Överskottsbolaget, Linneuniversitetet och Greenpeace 


Tre tips för dig som vill lyckas med marknadsföringen under krisen. 

 1 . Skippa tvätta-händerna-snacket 
De flesta flödena tenderar att uppmana oss om att tvätta händerna, nysa i armvecket och hålla sig ifrån publika sammanhang. Det är viktigt, vi vet. Men vi bör låta proffsen ansvara för sådana uppmaningar. Istället  för att be mottagarna tvätta händerna – berätta vad ni gör för att stötta lokala företag, sjukvården och samhället. På riktigt. 

2 . Våga gasa när andra bromsar 
Se chansen i att vinna marknadsandelar av konkurrenter, nu till ett mycket lägre pris. Alla företag kommer inte ha möjlighet att synas, och det behöver inte kosta skjortan att nå ut med bra content. Nu är konsumenterna mer mottagliga än vanligtvis och genom att synas med rätt innehåll bygger du förtroende som gynnar den framtida affären. 

3. Se upp för fake news 
I kriser behöver vi bra journalistik och underhållning mer än någonsin. Supporta dina lokala mediekanaler och se till att synas i trovärdiga sammanhang – inte på internationella sajter med missvisande fake news (eller; undvik att hamna på sajter med missvisande nyheter och i sociala medier-flöden som kan innehålla vad som helst). Sammanhang och relevans har aldrig varit så viktigt som nu. 

 #Supportyourlocal
Gäller inte bara våra lokala restauranger och barer. När du behöver tjänster och produkter i dessa tider, se dig om och välj med hjärtat. Tillsammans håller vi näringslivet levande.

Läs fler blogginlägg:

image
August 19, 2020
Så hanterar din hjärna olika typer av innehåll
Läs mer
image
August 18, 2020
Fortsatt samarbete med Restaurangexpo och Fastfood & cafémässan
Läs mer
image
July 6, 2020
Trust Partner & For Executive Women väljer Engage (igen)
Läs mer
image
July 1, 2020
Tänk på detta vid val av contentbyrå (4 tips)
Läs mer