Content Marketing: 5 trender att ha koll på inför 2020

November 26, 2019 inom ämnet Blogginlägg

Vi närmar oss 2020 och spanar nyfiket efter trender som kommer forma medielandskapet framöver. Den yngre generationen, som inte känner till något annat än en digitaliserad vardag, utgör nu en stor del av de som konsumerar innehåll digitalt. Detta bidrar till nya köptrender och användarvanor som formar nästa års stora content-trender. Nedan har vi listat de fem största trenderna som kommer vara aktuella under 2020.

1. Röstsökning

Från att använda Google som en digital telefonbok och söka med ett till två ord har vi börjat söka på längre och mer specifika meningar.
Delvis för att utbudet av sökresultat har skjutit i höjden vilket resulterat i att behöver vara mer specifik i dina frågor för att få fram rätt svar. Men också för att röstsökning används mer än någonsin. Den yngre generationen använder per automatik röstfunktionen när de ber Google om svar på deras frågor. Även ny teknik som Google Home och Amazon Alexa gör att vi använder oss mer av vår röst än våra fingrar när vi söker svar. 

Eftersom vi inte pratar som vi skriver påverkar det hur vi kommer använda SEO framåt, eftersom sökfraserna blir längre och mer specifika.

2. Skräddarsytt innehåll och annonser

Du har säkert precis som jag känt dig smått misstänksam när en annons dyker upp för att sälja dig något du nyligen har pratat om. Och du har säkert också tänkt tanken att någon avlyssnar dig. Men så är det med största sannolikhet inte. Idag är våra enheter så pass sammankopplade att en sökning du gör på mobilen påverkar vad som visas när du sitter vid datorn.

Digital Connections forskning visar att 36 procent blir mer benägna att göra ett inköp när annonsen är skräddarsydd efter dina intressen och behov. Som att staden där du bor nämns eller att din största hobby återspeglar sig i vilka annonser som visas.

Amazon har sedan en tid tillbaka arbetat med skräddarsytt innehåll på sin sida. De anpassar vad du ser genom att använda data från dina tidigare sessioner på sidan. Enligt Gartner kommer 90 procent av alla varumärken utöva minst en form av skräddarsydd marknadsföring 2020. Vissa former av anpassning har vi redan kunnat se men 2020 förutspås vara året då vi möts av personliga webbplatser i en mycket större skala.

3. Videocontent

Contentkreatörer blir ständigt utmanade av nya trender och det är de sociala plattformarna som driver utvecklingen av nya funktioner framåt.
I en tid där varje företag vill att kunden och företaget ska bilda ett ”vi” är igenkänningsfaktor ett ständigt mål att sträva efter i kommunikationen med kunden. Gif:ar, memes och AR (Augmented reality) är ständigt växande fenomen i popkulturen och är ett effektivt format för att skapa ett starkt band mellan konsument och företag.

En undersökning som HubSpot har genomfört visar att videoinnehåll är den typ av content flest vill se mer av och är även det flest mottagare stannar kvar på. Det betyder däremot inte att du ska lägga ner nyhetsbreven (som är 55-plussarnas favoritinnehåll) – för precis som andra typer av content, behöver även video ingå i en mix.
Videotrenden är knappast en ny uppstickare utan har långsamt arbetat sig upp till toppen och ser ut att stanna där obesegrad även under 2020. 

4.     Transparens

GDPR som trädde i kraft 2018 visade oss vikten av att använda kunddata på ett öppet sätt.  Flera undersökningar har, inte helt överraskande, visat att kunder känner en djupare form av lojalitet till företag som ger fullständig öppenhet. Genom att förpliktlöst ge tips, innehåll och information på ett transparent och helhjärtat sätt bygger du en kundrelation som är ärlig både från din och kundens sida.

I augusti 2019 uppdaterade Google sina Search Quality Evaluator Guidelines vilket de inte har gjort sedan juli 2018. Dessa riktlinjer är vad som används av de mänskliga kvalitetssäkrarna på Google för att utvärdera webbsidor.

De avgör inte hur högt du rankar i sökresultaten men används för att förbättra Googles sökalgoritm. En nyhet i riktlinjerna är att Googles ”E-A-T” (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness)-utvärdering numera är inkorporerat i ”Page Quality- utvärderingen“. Denna ändring är gjord för att pålitlighet och expertis ska stå i fokus när webbsidans kvalitét utvärderas.

5.     Slaget om snippets

Google är även inblandad i den sista punkten på denna lista med deras så kallade ”snippets”.
Snippets är den ruta som kommer överst bland sökresultaten när man googlar en informativ fråga och som kortfattat svarar på det du har sökt på. Denna funktion skapar en ny trend – sökningar utan klick. Det blir med andra ord vanligare för användare att söka på längre fraser för att få svar på frågan utan att bläddra bland resultatet. Svaret syns istället i snippet-rutan.

Att du använder längre fraser när du sökordsoptimerar ökar inte bara chanserna för att bli en snippet, det återkopplar även till den första punkten på denna lista – röstsökning. När du söker med rösten tenderar du att använda fler ord och fullständiga meningar jämfört med när du söker skriftligt.

Detta ändrar hur du på bästa sätt skriver dina texter. För att komma med på en snippet är det viktigt att innehållet är kortfattat, rakt på sak, informativt och svarar på en tydlig fråga. Okomplicerat content vinner över smart innehåll i denna rond.

Krångligt?

Vi hjälper dig att komma igång!

Fler inlägg:

image
December 12, 2019
Så lyckas du med din contentstrategi!
Läs mer
image
December 6, 2019
Så hanterar din hjärna olika typer av content marketing
Läs mer
image
December 5, 2019
Konvertera mera! Så lyckas du med din CTA – Del 2
Läs mer
image
December 4, 2019
Konvertera mera! Så lyckas du med din CTA – Del 1
Läs mer