Content Marketing: 5 grundläggande frågor

November 8, 2019 inom ämnet Blogginlägg

1.     Vilka svordomar löser ni? 

När dina kunder söker information på internet kan du räkna med att de gör det med ett problem eller en frågeställning de vill ha hjälp med. Allt ifrån ”hur lagar jag min cykelslang” (antagligen förkortat till ”laga cykelslang”) till ”hur lagar jag en sprucken iphoneskärm?”- Därför är det viktigt att ta fram content som svarar på de frågor som dina kunder har eller känner igen sig i. Genom att tydligt kommunicera att ni är lösningen på era kunders svordomar positionerar ni er som en stark aktör. 

2.     Vem är er målgrupp?

Ett vanligt misstag är att skapa content utan att tänka igenom vem mottagaren är, detta bör dock aldrig glömmas bort. När målgruppen är tydligt definierad är det lättare att ta fram innehåll som talar direkt till era potentiella kunder. Var finns målgruppen? Vilka utmaningar och problem upplever de? Vilket språkbruk (formellt, akademiskt, tekniskt, slang osv.) använder de?  Vilka är deras intressen?
Ju bättre ni känner mottagaren desto bättre är förutsättningarna för er att skapa content som verkligen engagerar och skapar värde för era kunder.

3.     Hur skapar ni värde?

Det content som ni tar fram måste skapa värde för kunden. Det ska vara innehåll som hjälper era kunder att förstå, inspireras och lära sig saker. Detta kan exempelvis göras genom en serie videor som guidar era kunder i hur de lagar en viss produkt eller varför inte intervjua en kund som får förklara hur deras verksamhet var innan, efter och utan era tjänster eller produkter?

4.     Är ni experter?

Genom att dela med er av expertis och värdefull information för branschen, kommer både era befintliga och nya potentiella kunder se er som en given expert. Content marketing ökar inte bara försäljning, det stärker ert varumärke och hjälper er att bli top of mind inom er bransch.

5.     Var syns ert innehåll?

Att producera bra innehåll är inte det enda ni behöver göra för att lyckas med er content marketing. Ni måste synas också! Ett vanligt misstag är att företag investerar mycket tid och pengar i att ta fram bra innehåll som tyvärr alldeles för få ges chansen att ta del av. Tänk på alla välproducerade Youtube-videor som ligger där ute med bara några få visningar. Planera distributionen av ert fantastiska content och lägg stor vikt vid att synas i sammanhang som stärker ert varumärke – att synas i relevanta forum är en nyckelfaktor  för att lyckas.