4 åtgärder för mer effektiv mätning i Google Analytics

November 8, 2019 inom ämnet Blogginlägg

För att uppnå maximal effekt av företagets digitala annonsering gäller det att ha en rutin för mätning och uppföljning.  

Idag finns det mängder av verktyg för att samla in och analysera marknadsförings-data, men för de allra flesta organisationer räcker gratisverktyget Google Analytics långt. Här är fyra åtgärder för att mäta resultatet av din innehållsmarknadsföring i Google Analytics på ett effektivt sätt:

1. Jämför trafik mellan sidor med liknande content

Den inkommande trafiken kan inte på egen hand berätta allt om en content marketing kampanj – men det är ett bra ställe att börja på. Om en sida får stor mängd trafik kan du förmoda att många människor funnit innehållet på den sidan, eller åtminstone rubriken, intressant. Men det finns även en rad andra faktorer som kan spela in när det gäller en sidas totala trafik. Din startsida kan till exempel vara en av de mest besökta sidorna på webbplatsen på grund av välpresterande SEO och annan onlinemarknadsföring, inte nödvändigtvis på grund av det innehåll som finns där. När man jämför trafik, sidvisningar och unika läsare mellan olika sidor är det därför klokt att ställa sidor med samma typ av innehåll mot varandra.

2. Sätt ett värde på dina konverteringar

En konvertering är enkelt förklarat en genomförd transaktion eller handling på en viss webbsida. På samma sätt är ”conversion rate” förhållandet mellan antalet personer som besöker en sida och antalet personer som genomför en transaktion eller handling på den. Men vilka handlingar som anses vara konverteringar kan variera stort mellan olika branscher och verksamheter.

Ett företag med e-handel kan definiera slutförda köp som en konvertering, medan en annan verksamhet kan räkna ett ifyllt kontakt- eller intresseformulär som en konvertering. När vi talar om content marketing kan nedladdningar, registreringar och andra åtgärder relaterade till innehållet betraktas som konverteringar.

För att konvertering ska spåras effektivt behöver du skapa ett “mål” i Google Analytics. Att mäta målsättningarna som finns uppsatta på din webbplats, s.k. spårningskonvertering, bör vara grunden i din analys.

Att mäta konverteringar är ett effektivt sätt att mäta marknadsföringen av ditt content eftersom dessa uppgifter berättar hur många människor som konsumerar vissa specifika innehållsdelar. Särskilt användbart är det om du kan beräkna hur mycket varje konvertering är värd för ditt företag genom att även ange ett monetärt värde för varje mål.

3. Mät viktiga händelser

Många företag skapar innehåll som är tillgängligt för besökare via nedladdning. Whitepapers och guider finns ofta att ladda ner utan kostnad i utbyte mot personuppgifter som namn och email. I vissa fall kan innehållet hämtas utan att besökaren behöver fylla i ett formulär. I dessa fall är det viktigt att sätta upp händelsemätning i Google Analytics för att fånga upp informationen om att någon hämtat hem innehållet.

Att erbjuda värdeskapande innehåll helt utan motkrav är ett utmärkt sätt för företag att bygga förtroende. Om innehållet är verkligen användbart, kommer besökarna inte tveka att hämta hem innehåll från dig i framtiden, även om det då krävs personuppgifter. 

När innehåll inte ligger dolt bakom ett formulär blir händelsemätning viktigt eftersom den här metoden inte tillåter målspårning som i föregående punkt. Du kan till exempel inte spåra tacksidan på ett formulär om det inte finns någon tacksida, men när händelsemätning är igång kan du istället skapa ett händelse-mål för att spåra konverteringsfrekvensen.

händelser google analytics engage agency.jpg

4. Koll på hänvisningstrafik

Referraltrafik är ett annat sätt att mäta framgången av content marketing kampanjer i Google Analytics. Referraltrafik spåras när en besökare klickar på en länk på en annan webbplats för att komma till en sida på din webbplats. Du kan mäta hänvisningstrafik i Google Analytics på olika sätt, exempelvis genom referraltrafikrapporten under förvärv.

När du marknadsför ditt innehåll har du förmodligen en distributionsstrategi. Du kan till exempel dela innehållet på olika sociala medier, marknadsföra det via publicist-siter, göra riktade utskick eller målgruppsstyra distributionen. Om ditt innehåll är användbart och engagerande kommer det att fortsätta delas om och om igen av din målgrupp. All framgångsrik content marketing kommer förhoppningsvis att resultera i någon form av referraltrafik.

Sammanfattningsvis

Beroende på målsättning finns det olika sätt att mäta effektiviteten i content marketing strategier, och det finns en mängd olika verktyg som kan användas för att samla in datan för att göra det. De flesta mätvärden kan emellertid spåras med samma verktyg som används av mer än 10 miljoner webbplatser: Google Analytics. Från mätning av övergripande trafik och tid på sida till konverteringar, referraltrafik och mycket mer, ger Google Analytics en mängd information som kan användas för att mäta framgång för innehållsmarknadsföring.

Vilka mätvärden i Google Analytics tycker du är mest användbara för att utläsa resultet av content marketing? Dela gärna med dig i kommentarsfältet nedan!